onsdag 5. juni 2013

Verdens miljødag

Tid for refleksjon. 

Hva kan vel jeg gjøre?, spurte de hundretusen. Dette leste jeg i ung skolealder og setningen har siden gått på repeat i hodet mitt. Sammen kan vi gjøre en forskjell, og når det kommer til miljøet er det på høy tid. Jeg er ingen mester selv, men tenker daglig gjennom valgene jeg gjør. 

En liten liste med ting jeg er bevisst på:

- Sorterer søppel
Hvis man bor i en bydel hvor man kan sortere søpla så finnes det ingen unnskyldninger. 
'Jeg har ikke tid til slikt', hørte jeg en gang. Ta deg tid, for pokker.
Og når du først er i gang - ikke gjør det halvhjertet. Ta dorullen og kvitteringene i papirsøpla. Ja, det er små ting, men samlet er det mye og det har ingenting i restsøpla å gjøre.

- Bevisst på strømforbruket
Vi prøvde oss uten oppvaskmaskin, men det gikk på helsa løs. En liten oppvaskmaskin med hurtigprogram ble løsningen. Det er bare å skylle av det verste på forhånd, så blir alt rent og pent. Ingen vits å la det dure og gå i et par timer. Store ting vasker jeg fortsatt for hånd, slik at de ikke tar unødvendig mye plass i maskinen.

Jeg skrur av lyset i rommene vi ikke bruker og slår av alle lys når vi folater leiligheten.

-Tøybleier
Jeg gruet meg til dette. Det var en av de tingene jeg ville gjøre utelukkende for miljøet, det var ikke for min egen del. Jeg utsatte det til samvittigheten min ikke klarte mer. Det jeg opplevde da var at Kaia ble mye mindre rød av tøybleiene, og nå som vi gjør det for hennes del er det ikke et problem i det hele tatt. Nå bruker vi 50/50 papir- og tøybleie. Hun har litt bedre bevegelighet i papirbleien, så vi lar henne ha det når hun er aktiv på dagtid. På kveldstid og på natta er det tøybleier og ulltruser som gjelder. 

Vi har også sluttet med engangskluter hjemme. En engansklut havnet med et uhell i vaskemaskinen og kom ut like hel. Da blir jeg skeptisk.

-Kollektivtransport
Vi bruker bilen vår så lite som mulig. Her er det bane og buss som gjelder. Nå som jeg triller går jeg gjerne dit jeg skal. 

-Økologisk mat
Vi kjøper økologisk mat hvis det lar seg gjøre. Håper bare butikkene i Norge blir bedre og bedre på økologi og at det ikke alltid må være det dyreste alternativet. Ikke det - jeg betalet gjerne 20 kr ekstra for produkter som Røros smør. Bedre hverdagssnacks må man lete lenge etter.

-Andre hånd
Som mange av mine følgere vet er jeg veldig glad i brukt. Mesteparten av møblene og tingene våre er kjøpt på loppemarked eller bruktbutikk. Jeg synes det er kjempespennende å være på jakt etter ting jeg liker og jeg kjøper det med god samvittighet. De gangene jeg er på Ikea passer jeg på å ikke havne i "men det er jo så billig"-fella. Kjøp det du trenger, intet mer.

Jeg er også opptatt av å gi bort ting, det føles så bra! Ikke kast ting som ikke er ødelagt. Legg klærne i en Fretex- eller Uffboks. Levér ting til gjenbrukssentralen eller en frivillighetssentral.

-Bærenett
Jeg drar aldri på butikken uten. Det er så deilig å takke nei til pose!

Gi meg gjerne ditt miljøtips, jeg vil gjerne bli bedre.

Fordi dette er for fint til å ikke ta vare på:

6 kommentarer:

  1. Så fint innlegg! Vi prøver også å gjøre de små tingene i hverdagen, økomat, brukt (selv om jeg fremdeles kjøper ting jeg strengt tatt ikke trenger nå og da), tøybleier og mindre bil. Vi har ikke noe kollektivtransport å skryte av, men sykler stort sett når snøen er borte.

    Nå skal jeg lese videre i bloggen din :)

    SvarSlett
  2. «Hva kan vel jeg gjøre?, spurte de hundretusen.» Takk. Eg tar den med meg.

    SvarSlett
  3. Jo, og så var det miljøtipsa..:) Klipp opp dårlige håndklær og t-skjorter og bruk dei som kjøkkenkluter. Har du symaskin, sy ein rask sikksakksøm på frottéstoffet. Eller hvis man kan eller kunne tenke seg å prøve hekling - klipp gamle tekstiler i strimler (t-skjorter, laken, jeans you name it) og lag govlmatter av det. Eg er ikkje spesielt god på hekling, men har til alt overmål fullført to herlige t-skjorte-golvmatter. Hvilken miljø- og mestringsfølelse!

    SvarSlett
  4. Takk, Ingrid Sofie. Veldig hyggelig at du fant bloggen min!

    Veldig god idé, Mari. Å lage et teppe har jeg veldig lyst til å prøve!

    SvarSlett
  5. HuRRA! for dette innlegget, Ida! Tommel opp for gjenbruk, og ikke minst for tøybleier. Vi er så utrolig fornøyd med det valget!
    Har også gjort tipset til Mari om kjøkkenkluter, bare at vi har gjort det med t-skjortene til Øystein og laget kluter til stomp (av sorte og blå tskjorter) og til ansikt (av hvit tskjorter). De blå vasker vi sammen med bleiene. genialt.

    Tror helt sikkert vi redder verden. I allefall bittelitt.

    SvarSlett
  6. Så sant, så sant, Ida! Jeg tenker også som deg, jeg GJØR en forskjell! Og jeg syns det er kult av dere å bruke tøybleier :)

    SvarSlett