tirsdag 19. februar 2013

Lappeteppe


De siste dagene har jeg storkoset meg med mitt største syprosjekt så langt. Et lappeteppe som min lille venn skal få rulle seg rundt og leke på.

Jeg har ingen oppskrift å dele, her skjedde alt på gefylen. Går likevel gjennom prosessen og svarer gjerne i kommentarfeltet om noen skulle lure på noe.

Hvor enn opptatt jeg er av matching og gjennomføring, så er jeg hakket mer opptatt av gjenbruk og miljø. Derfor brukte jeg kun stoffbiter jeg hadde fra før. Gamle dyne- og putetrekk, noe hjemmefra og noe fra bruktbutikker. 

Jeg tok utgangspunkt i et lite ullpledd jeg hadde liggende - og bestemte meg for å lage et trekk til dette. Jeg regnet meg fram til hvor mange ruter jeg ville trenge hvis størrelsen på lappene var ca 16x16 cm. Da jeg klippet lappene ut la jeg til 1 cm på hver side slik at jeg hadde litt å gå på når jeg skulle sy de sammen. 

 Det rosa tøystykket brukte jeg på baksiden, mens framsiden besto av forskjellige mønster og figurer. Etter å ha klipt ut 40 lapper var jeg i mål, men ingen sying uten stryking. Viktig regel.

Jeg la ut alle lappene for å sette bildene og mønsterne sammen så pent som mulig. Jeg la radene i bunker og markerte rekkefølget på de. Da jeg sydde bitene sammen la jeg rett mot rett og sydde på baksiden. Først sydde jeg de fem liggende lappene sammen, så sydde jeg rad for rad.

At man blir vimsete av å være gravid er ingen hemmelighet, så det enkle regnestykket det er å finne ut lengder på et teppe viste seg å bli for mye for meg. Heldigvis hold pulsen seg rolig og jeg lagde en ramme rundt lappene for å gjøre opp for tapte centimeter.

Åpningen er nede på kortsiden. Lagde en enkel brett som går over på baksiden, festet med fem knapper. Enklere blir det ikke.

Slik ble det til slutt.


Vi er klare når du er klar.

5 kommentarer:

  1. Applaus!!! Du er megaflink, det der må jeg også teste! :)

    SvarSlett
  2. Ikke helt Kapteinbiff, men det er nesten for fint for småfolk. Skal lage et slik et når vi omsider får leilighet med gjesteseng ;)

    SvarSlett
  3. Så veldig fint! Lille vennen i magen kommer til å få det så finfint! Flinking:)
    Klem fra Anette

    SvarSlett
  4. Artig å følge med på bloggen din, Ida! Mange fine bilder og jeg får mine mimrestunder fra 70-åra. Sydde og lagde det meste. Du er kreativ og jeg gleder meg til fortsettelsen! Hils til Øyvind!
    Hilsen Bodil fra Fetsund

    SvarSlett