torsdag 16. februar 2012

Brygging med håndfilter

Det begynner å bli en god stund siden jeg satt denne håndbryggeren på ønskelisten min. Onsdag for en uke siden kjøpte jeg en i hverdagsgave til mannen min. Ja, det er han som er kaffebryggeren hjemme hos oss.  Jeg elsker å lage kaffe, men etter 200 kopper på jobb - så gir jeg gjerne jobben fra meg på hjemmebane. Selv om aeropressen er min beste venn, så er Hario V60 er kjekk kamerat å ha når man skal brygge til to.


 Det er enkelt å lage god kaffe:

1. Hell kokt vann gjennom filteret. Dette gjør at du blir kvitt papirsmak og for å varme opp filterholderen og kanna. Husk å hell vannet ut før du starter med kaffebryggingen.

2. Finn riktig kvernegrad for kaffen. Alle kverner er forskjellig, så man må bare prøve seg fram. Kvern finere enn til vanlig trakter. Jeg bruker et par hakk finere enn medium på Wilfa-kverna mi.

3. Beregn 65 gr kaffe per liter vann. Bruk kjøkkenvekt, øyemål hører fortiden til.

4. Sett kanna og filteret med kaffe i på vekta, nullstill vekten slik at alt som blir målt er vannet.

5. Hell litt vann over kaffen slik at alt blir vått. Det er dette vi kaller blooming eller pre infusion på "fagspråket". Vent i 20 sekunder, og la kaffen trekke inn vannet. 

6. Hell resten av vannmengden du trenger sakte og jevnt. 

Når alt vannet har trukket igjonnom kaffen er målet at kaffegruten har en jevn overflate. Er det et søkk på midten så har du ikke fått fult utbytte av kaffen som ligger på siden av filteret.

 And thats that.

Min fine kannesamling som jeg endelig kan ta i bruk.

5 kommentarer:

  1. Bare et spørsmål...: Hvorfor ha kanna på vekta når man heller i vann?

    SvarSlett
  2. Godt spørsmål. Der var jeg uklar. 1 dl tilsvarer ca. 100 gram. Altså måler jeg ikke opp vannet, men veier det. Når jeg lager kaffe til oss to tar jeg 32,5 g kaffe og 500 gr vann.

    SvarSlett
  3. Mer kaffeblogging, takk! Hilsen Torstein

    SvarSlett
  4. litt wow, herifrå!

    men allikevel:
    JA Takk!!

    SvarSlett