torsdag 12. januar 2012

Kaffe på Manhattan

Jeg kan ikke la være å ha et eget innlegg om dette. Jeg hadde en liste med 20 kaffesteder jeg ønsket å besøke, men var bare innom halvparten av de. Det var noen som måtte besøkes flere ganger, og med tett nese på halve turen så jeg ikke vitsen å løpe byen rundt for en smakløs opplevelse. 

Her er noen av stedene vi var på
240 Sullivan Street
Third Rail var det føste stedet vi besøkte. Utrolig nok kjente jeg han som stod bak baren, ekstra stas med ekstra service. Jordan fikk æren (hans egne ord) til å lage min første kaffe på amerikansk jord. Og det smakte! Etiopisk kaffe brygget på Chemex.
 Dette ble vårt favoritt sted.

86 East 7th Street 
 Verdens minste kaffebar, men også verdens hyggeligste. Kenyansk kaffe brygget på V60.
 Her kom det kun stamgjester innom mens vi var der. Vi kom i prat med flere. Denne dama viste seg å være Tim Wendelboe fan. Artig!

Ground Support
399 West Broadway
 Kult sted. Middels kaffe.

Bowery Coffee 
89 East Houston Street
 Utrolig kult lokale og veldig god service. Dessverre var ikke kaffeopplevelsen noe særlig, men i følge en trygg kilde har vi hatt litt uflaks med det. Blir nok å ta turen igjen om det blir flere NY-besøk.

Irving Farm Coffee Company 
56 7th Avenue
 Dette stedet var ikke på lista mi, men det lå rett ved der i bodde - så vi måtte gi det et forsøk. Var overraskende godt filterbrygg der når gutten med hjelmen lagde den. 

Ace Hotel, 18 West 29th Street
 Et veldig kult sted midt i sentrum. Afrikansk kaffe brygget på Chemex. Et godt brygg, men som på mange steder er kaffen litt for mørkt brent for min smak.
Ninth Street Espresso
Chelsea Market, 75 9th Avenue
Chelsea Market er en opplevelse. Masse fine butikker og kule lokaler. Kaffen på Ninth Street derimot var en stor skuffelse. Skitten kaffe i en skitten kopp.

New York byr på utrolig mange stilige steder og flotte lokaler, men jeg må ærlig innrømme at det var godt å komme hjem til lysbrent og fruktig kaffe.

Det kan du tenke på når du sitter og fryser en stusselig vinterdag og skulle ønske du var et annet sted - her er hvertfall kaffen best!

6 kommentarer:

  1. Kjenner at det rykker i New York foten.

    SvarSlett
  2. Du må alltid stole på foten!

    SvarSlett
  3. Åh elsk. Kaffe og New York, heldige du!

    SvarSlett
  4. Så bra innlegg. Jeg var ikke så heldig med mine kaffeopplevelser der borte (jepp, vi var der samtidig), men Think på 1st Ave (eller er det 2nd?) var en plass jeg gikk tilbake til flere ganger. Om du kan sende meg lista du har, så er det fett. Så kan jeg ta en runde neste gang jeg er over. :)

    SvarSlett
  5. Ninth street var for meg en av de beste stedene når jeg var i NY, februar i Fjor, rart. Ace Hotel er rått, var du innom Joe også?

    SvarSlett
  6. Gro-Marthe: Lista skal du få, må bare overføre den elektronisk først.

    Lars: Det er det som er farlig med en barista som ikke gidder. Mulig kaffen er god, men det fikk dessverre ikke jeg oppleve. Hadde jeg vært der lengre ville jeg prøvd en av de andre også. Var ikke innom Joe, men det stod på lista mi. Neste gang!

    SvarSlett