torsdag 20. oktober 2011

Coffee in Oslo

Jeg havner ofte i kaffediskusjoner. Ikke nødvendigvis fordi det er det eneste jeg vil snakke om, men fordi jeg jobber med noe de aller fleste har et forhold til. Alle kan snakke om kaffe.

Det jeg alltid har lyst å konkludere kaffesamtalene med er at vi i Norge, ikke minst vi i Oslo, er privilegert. Vi har tilgang på noe av den beste kaffen man kan få i verden. Ikke bare fordi våre brennerier kjøper inn god kaffe, men fordi den blir brent med kjærlighet, omhu - og ikke minst - en stor dose kunnskap.


Siden jeg jobber på det jeg personlig mener er verdens beste brenneri så er jeg kanskje noe innhabil på å påstå alt dette. Derfor overlater jeg ordet til Oliver Strand, journalist for New York Times:

"After spending two weeks in Oslo and drinking some of the most extraordinary coffees I ever encountered, I am now a fan of the brilliant clarity of a well-executed light roast. "

"Now Oslo is to coffee what San Sebastian or Copenhagen is to food: it’s where you go to get your mind blown. Make it to Tim Wendelboe, or to Java Espressobar & Kaffeforretning or Mocca Kaffebar & Brenneri (both are from Robert Thoresen, the first World Barista Champion and the owner of Kaffa), and you will find yourself at one of the great coffee shops in the world."

Les hele hans artikkel om kaffe i Oslo her: Coffee in Oslo

Just sayin.

8 kommentarer:

  1. Hurra! Det er desverre alt for mye middelmådig kaffe der ute...

    SvarSlett
  2. So strålande, Ida! Flott artikkel, og de fortener nok skryten det får (eg må snart drikka kaffi hjå dykk, ikkje berre frå dykk).
    Det er sant me har mykje god kaffi i Noreg - men har du smakt kaffien frå Cork Coffee Roaster i Irland? Der trur eg eg har funne min favoritt.
    -Mari

    SvarSlett
  3. Hei Mari! Har ikke prøvd Cork Coffee. Alltid åpen for noe nytt, håper sjansen byr seg. Du er hjertelig velkommen til sjappa vår, hadde blitt ekstremt glad for å se deg der!

    SvarSlett
  4. Hei Ida og Øyvind!
    Nå har jeg sett masse bilder fra bryllup,interiør og allskens aktiviteter som du og Øyvind er med på. Er imponert over bildene og kreativiteten dere viser. Koser meg hver gang jeg er inne på sidene og jammen hadde gjestene dine fått den deilige desserten du og Øyvind lagde til oss på hytta i Ullerøy. Må få oppskrift en gang. Fin leilighet også!
    hilsen Bodil.

    SvarSlett
  5. Nice. Ble litt glad av å lese om kaffebyen min, så da lenket jeg til deg. Håper det går bra :)

    SvarSlett
  6. Bodil: Så utrolig koselig at du følger med! Oppskrift skal du få! Lenge siden vi har sett dere. Vi blir i Oslo i jula, kanskje vi skal møtes til noen julekaker? :)

    Tante Margot: Det er så greit at du aner det ikke. Takk!

    SvarSlett
  7. Ja, det må vi få til,Ida! Vi får ta en fotoprat og spise noe godt med Henrik og Marte også.Stooor klem fra Jon og meg! Bodil

    SvarSlett