onsdag 31. august 2011

Ord fra en stolt barista

Jeg lar meg ikke lett provosere. Jeg styrer unna diskusjoner med usakligheter, og klarer som oftest å le når mennesker kommer smålige kommentarer. Nå er begeret fullt, og siden ikke twitter tillater meg å skrive mer enn 140 bokstaver, så må jeg la mitt sinne, min frustrasjon og skuffelse få sitt utspring her.

Jeg sikter altså til debatten rundt kaffebarer og baristaer i Oslo som dere kan lese om her og her. Det er ikke selve artiklene jeg sikter til, men kommentarfeltene under. Ola Nordmann elsker å kommentere. 

Det hele starter med at noen har fått dårlig service, og den saken er egentlig helt grei. Hver enkelt kunde skal få god service og skal bli godt behandlet. Uansett. Det er vi alle enige om. De som ikke klarer å gi det har ikke noe i servicebransjen å gjøre. Punktum. Det er ikke noe mer å diskutere.

Det jeg ikke klarer å overse i disse kommentarene er de som mener at jeg som barista er mindre verdt på grunn av lønnen min, at alle baristaer er bedrevitere, at vi er selvhøytidelige og blærete. 
Det er så fjernt fra det jeg er og gjør. 

I november 2010 droppet jeg ut av studiet jeg gikk på fordi jeg hadde funnet det yrket som gjorde meg glad. Jeg har jobbet i servicebransjen i 9 år, men etter jeg ble ansatt hos Tim i august i fjor skjønte jeg hvor stort og spennende faget kaffe er. Norge drikker mye kaffe, men ikke alle vet hvor mye fantastisk kaffe som finnes der ute og hvor lett det er å brygge en perfekt kopp hjemme på sitt eget kjøkken. Dette vil jeg hjelpe til med. Jeg vil gi en a-ha-opplevelse. Jeg vil at mannen i gata skal utvikle smaksløkene sine og stille krav til råvarene han fórer kroppen sin med. Er det frekt å ønske andre en bedre kaffeopplevelse? 

Jeg tvinger ingen til noe. Jeg utfordrer. I 90% av tilfellene lykkes jeg. Jeg har hatt kunder som kommer inn, tar meg i handa og takker meg fordi jeg fikk de til å kjøpe en aeropress og en kvern når de egentlig bare skulle ha en pose kaffe. De kommer inn og er nyfrelst, og gleder seg til vi skal ta inn en ny og spennende kaffe.

Jeg leser bøker, leser blogger og øver hver dag for å kunne tilby best mulig service, gi best mulig informasjon og gode kaffedrikker. Så når jeg anbefaler deg å prøve en espresso slik den er eller en sort kopp kaffe fra vår kaffemeny i stedet for å drikke americanoen som du er vant med å få alle andre steder - er det blærete av meg? Er det egoistisk? Jeg vil at du skal oppleve noe nytt.

Tim Wendelboe er ikke bare en kaffebar. Vi er et brenneri som tilbyr våre kunder å smake på kaffen vår slik vi anbefaler at den brygges, et "showroom" om du vil. Som sjefen så fint sa det:  Tim Wendelboe was open to broaden your horizon, not to please your habits.

Tilbake til servicedelen: Det skal du få. Overraskende god service. Det er jobben min. 
Og jeg elsker jobben min!

5 kommentarer:

  1. ÅÅÅ :-) Jeg vil komme å drikke kaffe hos deg!!! Hilsen Johanne :)

    SvarSlett
  2. Avisoppslagene, kommentarene og ditt blogginnlegg har fått meg til å savne kaffe akkurat nå. Veldig. Kos deg på jobb, spre kunnskap og god kaffe med litt glede attåt! :)

    Irmelin

    SvarSlett
  3. Jeg applauderer deg, kjære Ida! Utolig bra levert!

    SvarSlett
  4. Hør, hør!
    Og desuten tar jeg ikke kritikken til folk som drikker caffe mocca dalig så veeeeldig seriøst! ;)

    SvarSlett