lørdag 11. september 2010

Aeropress


Da min venninne Ida investerte i en aeropress, sendte jeg opp en pose kaffebønner og en liten bildeserie med hvordan man lager en skikkelig god kopp kaffe.

Etter hun hadde prøvd det nydelige instrumentet poppet følgende melding opp på twitter:
"Anbefaler Aeropress på det sterkeste. For en genial og lettvint dings! Tror presskanna blir pensjonert nå..."

Det er musikk i mine ører!

Denne blogspoten er for dere som er nyskjerrig på hva en aeropress er, og hvordan den fungerer:


Det viktigste er å ha godt utstyr. God kaffe og en kvern er helt essensielt. For et perfekt resultat anbefaler jeg også å ha en vekt.

Vei opp kaffen. Her varierer jeg mellom 16-18 gr. Det kommer litt an på hvilken kaffe jeg bruker. Her må man bare prøve seg fram. Kaffen kvernes litt finere enn filtermalt.

Han den nykvernete kaffen i aeropressen. Jeg fortrekker å sette aeropressen "på hodet". Da er kaffen ikke i kontakt med filteret før den er ferdig brygget, og skal helles i koppen.

Hell i kokt vann og rør rundt. Sørg for at all kaffen blir våt. La kaffen trekke i 20-40 sekunder. Lysbrent kaffe trenger lengre bryggetid enn det en mørkere kaffe gjør. Her må man også bare prøve seg fram.

Skyll filteret for å fjerne papirsmak.
(Dette er også et godt tips for moccamaster-filteret. Legg filteret i filterholderen, ta en mugge med vann og skyll filteret før man brygger kaffen)

Legg papirfilteret i filterholderen, sett det på, og skru det fast.
(En gang glemte jeg å skru det fast. Tro meg - det gidder man egentlig ikke å oppleve!)

Snu aeropressen og sett den i en mugge/kopp. Press.


Vips: Deilig kaffe, hjemme i din egen stue!


For rengjøring av aeropressen er det bare å skru av filteret, press ut kaffen og skyll. Så lett. Så enkelt.

Og så godt!

1 kommentar:

  1. Godt kan jeg skrive under på, om det var enkelt vet jeg nå ikke ennå, men du fikk det nå til å se ganske enkelt ut! Takk for en hyggelig lørdagskveld :)

    SvarSlett